Bezbariérové Brno

Poradní sbor Rady města Brna pro Bezbariérové Brno

Když pomáhat, tak správně: informační kampaň o vhodné pomoci lidem se zrakovým postižením

Jakým způsobem informovat veřejnost o způsobech vhodné pomoci osobám se zrakovým postižením?

Ilustrační příběh

Stejně jako každý pátek se Mirek vypravil do obchodu s potravinami, aby si udělal větší víkendový nákup. Mirek je sice nevidomý, ale cestu do obchodu již za čtyři roky, co na současné adrese bydlí, dobře zná, takže ji za pomoci bílé hole zvládá bez větších problémů. Zhruba v polovině cesty si však uvědomil, že si doma na stole zapomněl peněženku. Zastavil se, aby si mohl prohledat kapsy u bundy a batohu a svou předtuchu si ověřit. K jeho smůle se však zastavil těsně před přechodem pro chodce, takže to mohlo pro kolemjdoucí vypadat i tak, že chce přejít přes silnici a potřebuje pomoc. Mirek však přemýšlel, kde by ještě mohl peněženku mít, aby se nevracel domů zbytečně. Najednou ho někdo chytil za pravou ruku a se slovy „pojďte se mnou, já Vám pomůžu“ odvedl Mirka z jeho naučené trasy, na druhou stranu ulice neznámo kam.

Ukázka nevhodného způsobu pomoci převedení člověka se zrakovým postižením přes silnici

Analýza

  1. Když lidé vidí nejistě či zmateně působícího člověka s bílou holí, často se mu snaží pomoci.
  2. Pomoc však nemusí být z jejich strany vhodně nabídnutá či vhodně provedená.
  3. Nevhodná pomoc může dostat osoby se zrakovým postižením do horší situace, než ve které se původně nacházely.

Návrh

  1. Pomocí informační kampaně zaměřené na širokou veřejnost komunikovat, že pomoc osobám se zrakovým postižením je nutné nabízet a provádět určitým způsobem (podle určitých zásad). Lze vytvářet tištěné materiály, natáčet videa, provádět praktická školení či zapojovat veřejnost při různých osvětových akcích.

Konkrétní realizace v Brně

Odbor zdraví Magistrátu města Brna připravil projekt „Pomáhejme správně“, a to ve spolupráci se společností Tyfloservis, Střediskem Teiresiás Masarykovy univerzity (středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky) a Školou pro výcvik vodicích psů. V rámci projektu byla vydána brožura a natočeny situační videospoty.

Brožura s názvem „Průvodce pomoci osobám se zrakovým postižením na veřejnosti a v dopravě“ se zaměřila na správné nabídnutí pomoci na přechodu, na zastávce MHD, při nástupu/výstupu do/z vozidla MHD, pohybu na schodech či nástupu/výstupu do/z výtahu. Obsahuje též adresář organizací pomáhajících osobám se zrakovým postižením. První vydání o nákladu 1 000 ks se uskutečnilo v březnu 2018, druhé vydání o nákladu 2 000 ks pak v listopadu 2018. Brožury byly distribuovány do všech úředních budov Magistrátu města Brna i městských částí, do zdravotnických zařízení a do všech organizací pomáhajících osobám se zdravotním postižením.

DVD s názvem „Pomáhejme správně“ obsahuje 45 situačních videospotů, většinou v délce do jedné minuty. Spoty zachycují vhodné a nevhodné verze nabídnutí a provedení pomoci osobám se zrakovým postižením. Spoty byly umístěny též na webových stránkách www.brno prorodiny.cz a sdíleny na sociálních sítích. Navíc vzniklo ještě 8 krátkých spotů, které byly určeny k promítání v prostředcích brněnské MHD.

Ukázka vhodného způsobu pomoci převedení člověka se zrakovým postižením přes silnici

Časová osa

  • leden až červen 2017:

    vznik scénáře videospotů a jejich natáčení

  • červenec až prosinec 2017:

    připomínkování videospotů, jejich úprava, finalizace DVD

  • září 2017 až březen 2018:

    vznik textů a fotografií do brožury

  • duben až červen 2018:

    první vydání brožury, první vlna distribuce

  • listopad až prosinec 2018 :

    druhé vydání brožury, druhá vlna distribuce

  • leden až březen 2020:

    dotisk aktualizovaného vydání brožury, třetí vlna distribuce

Omezení řešení

  • Natočení videospotů bylo poměrně časově náročné, jelikož bylo nutné sladit časové možnosti kameramana a osob vystupujících ve videospotech. Natáčení také limitovalo vhodné počasí.
  • Výslednou kvalitu výstupu omezují dostupné finanční prostředky. Cena za natočení 45 videospotů činila cca 80 000 Kč. V případě angažování profesionálních herců či početnějšího a profesionálnějšího filmařského štábu by byla mnohem vyšší. Odborné poradenství k obsahu textů a videospotů stálo dalších cca 45 000 Kč.
  • Promítání videospotů je možné pouze s odpovídajícím vybavením, takže například v případě dopravních prostředků MHD či zdravotnických zařízení jen tam, kde jsou k dispozici LCD obrazovky.

Závěry

  • Vytvoření samotných informačních výstupů je nutným předpokladem pro jakoukoliv informační kampaň, ale samo o sobě nestačí. Stejně důležité, ne li důležitější, je tyto materiály následně šířit vhodnými kanály a na vhodná místa. DVD s názvem „Pomáhejme správně“ je proto postupně promítáno nejen na akcích Odboru zdraví MMB, ale je distribuováno i do brněnských základních škol. Koordinátor pro osoby se zdravotním postižením pak s žáky na dané téma pořádá besedy. V kombinaci s promítáním na obrazovkách ve vozech MHD či ve zdravotnických zařízeních se tak pozvolna zvyšuje počet osob, které se s touto kampaní setkaly.